Otroci se spolno razvijajo in se zanimajo za spolne zadeve – čeprav še zdaleč ne tako izrazito kot v mladostniških letih- vse otroštvo. Okrog drugega leta se naučijo prepoznavati svoj lastni spol in razlikovati med seboj in pripadniki nasprotnega spola. V prvih mesecih življenja se otrok odziva na kožni stik, naj bo to bližina materinega ali očetovega telesa. Vsi ti dražljaji izzovejo ugodje, ki se kaže z nasmehom in grgrajočimi glasovi; čeprav se odziv ne zdi spolen v odraslem smislu, njegova narava razkriva čutno zadovoljstvo. Ko otrok raste se začne dotikati svojih splovil in jih raziskovati. Nekateri starši se prestrašijo, da je to znak prezgodnjega spolnega dozorevanja. Toda zanimanje malih otrok za različne dele telesa je povsem normalno in naravno. Druga posledica razvijajoče se spolnosti pri dečkih so erekcije. Včasih se pojavijo med dojenjem, kar kaže, da oralna stimulacija v tej starosti zbuja ugodje. Med 1. in 2. letom natančneje obvladajo roke in se začnejo dotikat splovil bolj namerno; lahko se začnejo samozadovoljevati. Nekateri se v tej mladosti dražijo tudi z zibajočimi gibi ali suvanjem z medenico. Te spolne dejavnosti nekatere starše zelo skrbijo in zdi se jim, da bi morali ukrepati in jih preprečiti. Toda večinoma je takšno samozadovoljevanje povsem naravno. Vsekakor pa se otrok v obdobju, ko je shodil, najverjetneje ne bo zmenil za poskuse staršev, da bi da bi ga odvrnili od dotikanja svojih splovil. Le redko otroci ravnajo izrecno spolno, npr. oponašajo spolni odnos. Tega se naučijo z opazovanjem večjih otrok ali odraslih. V takšnih primerih naj starši poskusijo ugotoviti kje je otrok videl takšno vedenje.
V starosti od 2. Do 4. leta se otroci začnejo bolj zavedati svoje spolne identitete in se veliko bolj zanimajo za svoja splovila, pa tudi za splovila sorojencev in drugih otrok. Kmalu ugotovijo, da se dečki in deklice razlikujejo. Privajanje na kahlico še stopnjuje osredotočenost na splovila. Pomembno je, da straši v tem času splovil ne označujejo kot nečesa »umazanega«, ker so blizu zadnjice. V tej starosti so »spolne» igre med otroki normalne in pogoste. Obsegajo lahko nežno medsebojno zanimanje, grobe igre in prerivanje, objemanje, objemanje in poljubljanje, ležanje skupaj ali medsebojno raziskovanje splovil, npr. pri skupnem kopanju. Nekoliko starejši otroci, okoli 6. ali 7. leta – včasih iščejo skrivališče, kjer se igrajo »zdravnike«; to lahko obsega medsebojno kazanje in dotikanje splovil. Če starši odkrijejo otroke pri takšni igri, se ne bi smeli jeziti in jih vsekakor ne bi smeli kaznovati. Nekatere starše takšne igre do otroške spolnosti skrbijo, vendar je potrebno takšno raziskovanje sprejeti kot povsem normalno.
Ko začnejo otroci govoriti, se jim odpre dodatna možnost raziskovanja spolnih zadev. To je starost »zakajčkov«: otroci med drugim hočejo vedeti, zakaj so drugačni od bratca in sestrice ali prijatelja, zakaj sta mamica in oči različna (če ju vidijo gola), od kod prihajajo dojenčki ali kako pridejo iz maminega trebuha. Otroku bomo najbolj pomagali, če ga ne odpravimo z lahkotnim odgovorom, temveč mu odgovorimo jasno in odkrito, primerno njegovi razvojni stopnij - četudi povedanih pojmov morda še ne bo povsem razumel. Če na vprašanje: » Od kod sem prišel« ali »Od kod pridejo dojenčki?« odgovorimo, da otrok zraste v mamini maternici, je to za triletnika zapleteno. Toda, ko bo rastel – in morda doživel rojstvo bratcev ali sestric – bo ugotovil, da lahko zaupa odkritim odgovorom staršev. Veliko bolje je, da smo glede tega, od kod prihajajo dojenčki, odkriti (ne pa da pripovedujemo zgodbe o štorkljah) in tako otrokovi domišljiji prepustimo odgovor, kako dojenček pride iz trebuha (ponavadi potem mislijo, da skozi popek)
Okoli 4. In 5.leta postanejo otroci bolj seznanjeni z razlikami med spoloma, postane jih bolj sram lastne golote in so pri slačenju bolj v zadregi. Ko otrokovo razumevanje napreduje, spozna tudi nekatere družbene spolne tabuje. Ugotovil bo, da sprehajanje brez obleke na splošno ni sprejemljivo in da je zastavljanje nekaterih vprašanj neprimerno – kot npr. vprašanje stari teti ali ima penis! Otroci upoštevajo tudi prijazno, a odločno izrečene ugotovitve, da samozadovoljevanje ni nekaj, kar bi počeli v javnosti. Če se starši odločijo za takšen način, namesto da otroka zaradi dotikanja splovil kaznujejo, bo razumel, da samozadovoljevanje ni nekaj slabega, temveč nekaj kar se počne na samem. Starši tudi ne bi smeli biti presenečeni, če otroci te starosti navezujejo prijateljstva, ki lahko obsegajo »erotične« igre, npr. ljubkovanje, poljubljanje in objemanje. Ko otroci odraščajo, postanejo njihova vprašanja o spolnosti zahtevnejša. Čeprav morda še vedno sprašujejo od kod prihajajo dojenčki, bodo želeli tudi vedeti, čemu so namenjene dojke, zakaj oče nima dojk, zakaj mama nima penisa ter kaj sta počela moški in ženska na TV. Tudi v tem primeru je najbolje, da smo z otroki iskreni ter preprosto in odkrito pojasnimo kaj so želeli vedeti. Jasen odgovor bo otroka zadovoljil: če se bomo temu izogibali bo postal le še bolj radoveden, hkrati pa ga bomo samo zbegali
Preberite še: